Bizimle iletişime geçiniz

Kültür

SUSAMAM… 15 dakikalık dev rap klip…

‘Susamam’ bir günde 700 bini aştı. Adaletsizlik, yargı zulmü, doğa, hayvan hakları, kadına şiddet, trafik, faşizm… 15 dakikalık dev klip..

BOLD – Şanışer’in Fuat, Ados, Hayki, Server Uraz, Beta, Tahribad-ı İsyan, Sokrat St, Ozbi, Deniz Tekin, Sehabe, Yeis Sensura, Aspova, Defkhan, Aga B, Mirac, Mert Şenel, Kamufle ile birlikte seslendirdiği ‘Susamam’ adlı şarkısı olay oldu.

Sanatçıların siyasi mesaj vermekten korktuğu dönemde, “Aksaray’da tanıdığın yoksa” gibi açık siyasi mesajlar içeren klip, toplumun temel sorunlarının bir çoğuna değiniyor.

SUSAMAM’IN SÖZLERİ

[Verse 1: Fuat] (Doğa)
Cengiz Han zamanı akan nehirde
Elini yıkamanın bedeli ölümdü
Göç edip çürüdük
Çöp kusarak üç denize sıçan bi’ hale büründük
Egzoz gazı soluyan
Sağı solu belli olmayan
Mangala gitti maganda!
Orman yanar
Tabiatın gözleri kan ağlar
Kibir yaptı tavan
Fabrika bacası basar
Atom reaktörü, çöpü hasar
“Electro smoke” ile her an atakta
İnsan en büyük parazit
Gezegene bak lan!
Hayvan kadar olamadı beşer
Ortama uyamadı revize eden
Faturasını gelecek nesil öder
Kıyamet şur’da “mal” gibi izle!

[Verse 2: Ados] (Kuraklık)
Abi yapma!
Atma şu izmaritini denize
Geri alamazsın
Gün gelir o pisliğini attığın denize hasret kalırsın, bakamazsın!
Kurak Afrika görüntüleri uzak değil
Çocuğun büyüdüğü yer sulak değil
Çünkü yok ettik gölleri, nehirleri, ırmakları, HEPSİNİ!
Nasıl acımadık?
İnanamıyorum
Elimizde varken hiç değerini bilmedik
Plastikle dolmuş mideleri hayvanların buna hiç mi üzülmedin?
Nette paylaşmaksa yetmez
Bi’ şeyler yapmalı
SUYU KİRLETMEYİN!
Su gibi aziz olsun ülkem
Onun can damarlarına
Bu zehri vermeyin!

[Nakarat: Şanışer]
Gel, gün olur hapsolur bu suçlu cümleler!
Yenilir hiç olurum fark etmezler!
Susma, susamam!
Korkma yanıma gel!

Gel, gün olur hapsolur bu suçlu cümleler!
Yenilir hiç olurum fark etmezler!
Susma
SUSAMAM!

[Verse 3: Şanışer] (Hukuk)
Ben bi’ beyaz Türk’üm
Yasalarım Anglosakson ama kafam Ortadoğulu
Apolitik büyüdüm, hiç oy vermedim
Kafamı tatile, gezmeye, borca yordum
Adalet öldü, ucu bana dokunana dek sustum ve ortak oldum
Şimdi tweet atmaya bile çekiniyorum
Kendi ülkemin polisinden korkar oldum
Üzgünüm ama senin eserin ülkedeki umutsuz nesil
Senin eserin bu mutsuz kesim ve bu kurşun sesi!
Sebebi nedir bilmeden hapiste çürüyen o suçsuz sefil
Seni, senin eserin, senin eserin bu korkunç resim
Bu yorgun sesim
Fakirin vergisiyle yatına, katına katana salak
Haşere geri yolsuz vekil seni, senin eserin!
Sen hiç yıkanmadın
Ölümle bi’ kez bile tıkanmadın
Elinde 3. dalga karton bardak kahve
Tek derdin o özenti “Start-Up”ın
Şimdi kapını kollaması gereken adalet gelir acımaz
Vurur kırar kapını
Çünkü çocuk öldü vuran memurdu diye “Haklıdır” dedin
Sesini çıkarmadın, yani suçlusun!
Çünkü iki gün üzülüp sonra gözündeki nehri kuruttun
Tuğçe ve Büşra’nın katilini serbest bırakan hakimin adı neydi unuttun!
Şimdi başına bi’ şey gelse şeh’rin hukuk mu?
Bi’ gece haksızca alsalar içeri seni
Bunu haber yapıcak gazeteci bile bulamazsın
HEPSİ TUTUKLU!
Salınan katillerin aldığı canlar (Geri gelmeyecekler!)
Haksız yere hapiste geçen yıllar (Geri gelmeyecekler!)
Sen sustun, ses etmediğinden bindiler tepene
Haklarını elinden aldılar ve güzellikle geri vermicekler

[Verse 4: Hayki] (Adalet)
“Adalet” sözde mülkün temeli
Tıkamış kulağını duymaz ne dediğini
Adeti, töresi, geleneği söyle
Giden kötüydü de gelen iyi mi?
Bu medeni mi?
Biz yiyemiyo’ken senin kürkünün bile yemediğini
Sizin polisiniz silahını çekip güpegündüz ortalıkta vuramaz dilediğini
Medya, basın, hukuk, asker hepsi sizin için çalışırken
Aslen güneş bile üzerine doğuyo bu çocukların
İşe gidip geliyolar canlarına kasten
Silahınızı kin!
Bu çektiğimiz bizim günahımız değil
Planınız iyi!
Ben bilmem bunun inananı kim?
Ama bilirim, gel
Silahımız dil!

[Verse 5: Server Uraz] (Hukuk)
(Bu Server Uraz)
Ben sesiyim kayıp neslin
Sansürü olamam ayıp resmin
Ekibimi bu mezardan çıkarabilmek için hep gözlerim açık, uyanık ayık gezdim
Sopa, bıçak ne yazar ki? Zayıf hepsi!
Öncelikle olmalı akıl keskin
Sabır bey’nimi yiyip bitirirken yağmur gibi yağanları yakıp geçtim!
Müzik yapmak dışında bi’ bok yemedim!
Polis bi’ şeyleri problem edip
Yine duruşmadayım sen konsere git
Ben aynı takım elbisemle 10 senedir
Biri dönüp desin bana “Çaban boş yere değil”
O gün kalbimi, ruhumu komple veriyim ama
Yargı gelip arıyor bedeli
Yaşıyorum cehennemi, yanıyor bedenim

[Verse 6: Beta] (Türkiye)
Merhaba Türkiye
Bende var hüviyet
Yaşamaya çalışıyoruz hasbelkader gitmeden katakulliye
Ekrana süs diye çıkan şarlatan, hep fanatik biri!
Fesatlık, kötü niyet salgın gibi
Eder daha manipüle!
Bu bir temsil ya da piyes!
Bu uçaksa bu türbülans!
Komşumuzdu Suriye
Şimdi bu gemideki vatandaş mı? (Yurttaş mı?)
Huzurda değil ölü bile topraktakilerin ahı var
Sadece gazeteydi “Hürriyet”
Sen olabildiğince özgür ol!

[Verse 7: Asil Slang & Zen-G] (İstanbul)
Hepimizi bi’ lokmada yutuveriyo’
Pis boğazlı İstanbul!
En iyi zamanları törpülüyo’
Çözülemeyen gizemli esrar bu!
Taşı toprağı altın (altın)
Eli verdim, kolu kaptı (saldır)
Ulaşım, eğitim, yargı (yardım)
Şeytan zehrini saldı (saldı)
Paranız olmalı, ya da birileriyle aranız olmalı
Kodamanlarda numaranız olmalı
Aksaray’da bir adamınız olmalı
Bizim yatımız katımız bi’ de yalımız olmadı
Kumbaramız dolmadı da bununla doğmadım
Ki metropolde biraz amacın olmalı
Yapıcı olmadın, yakıcam ormanı
Beton ormanda hayvan olman normal
Tutsak göz altların yine morlar
Yönetenler çağ dışı dinozorlar
Bu ormanda herkese göre rol var
Sustukça sıra sana gelecek
Aydın beyinleri bekliyor karanlık gelecek

[Verse 8: Sokrat St] (Eğitim)
Mezun olucam
Cash para, diploma ver bana
Para yoksa ter dökmeliyim
Eğitimde fırsat eşitliğini fırsata çeviren bi’ üniversiteliyim
Ben mezun oldum
Yarattığınız sistem yüzünden bi’ serseriyim
Ben mezun oldum
Ya kasiyer olayım, ya da sinemada sana yer göstereyim
Sokak başı üniversite ama köy okulları çok terste
Başa gelenin ideolojisi neyse o anlatılır her derste
Zengin, fakir ayrı
Torpile ya da parasına göre kayırır
Eğitim endüstridir
İnşaattan rant sağlamaka aynı!
Kiminin kitap alıcak bi’ parası yok
Öğretmen atanıcak ama “arası” yok!
Milletvekili bi’ tanıdık mı, wow
Beni anlaman da bu mantıkla zor
Bari bi’ köy okulunun yardımına koş
Her tarafı kaos
Sen de biraz boğuş
Bu gece uyudu zorla çocuk
Okula gidecek
YOL YAP!

[Verse 9: Ozbi] (Sorgulamak)
Neden bu gök, bu yıldızlar, bu galaksiler, gezegenler
Neden, neyden bu evren?
Neyden bu dünya?
Neden ben, neden sen, neden biz?
Sorgula, hele bi’ sor lan bi’ “Neden ben varım?
Nereden geldim ve neden bi’ insanım?
Nasıl oldum? Nasıl olduk? Nası’ oluyo’?
Nası’ anlam kattık? Nası’ doluyo’ bu kafa?
Neye tapınıyo’ hayat kimi kayırıyo’?”
Hasat ne doyuruyo’ hesap
Anlasak, anlatıp her şeyi kavrasak da len
Anlamak mı yasak olabilir
Ama sadece bi’ yanıtı yok bi’ sürü cevap var koş git yanıt ara
Peşine düş mutlaka kanıt ara
Ruhunu demle hep yakıt ara lan
Kalbini tut ve de buna tanık ara
Hadi nefesini gör ve git sanat ara
Sorgula sorgula atomları
Işık hızını düşün ve de git kanat ara sonra
Uç uçabildiğin kadar
Uçabildiğin kadar
Uçabildiğin kadar uç
Uçabildiğin kadar uç
Bırak kendini

[Verse 10: Deniz Tekin] (Kadın Hakları)
Ben bilmem hiç kendimi korumak zorunda kalmadım
Bilmem ben bi’ çocuğu düşünmek zorunda olmadım
Hiç evlendirilmedim
Evde dayak görmedim
Kendi evimde kendi odama zorla hapsedilmedim
Sözlerinizi kusmadım
Yurdumdan edilmedim
Nefretinizle yanmadım
Yakılarak can vermedim
Hiç kardeşim olmadı
Hiç abimden korkmadım
Okuldan alınmadım
Ben hiç öldürülmedim

[Verse 11: Yeis Sensura & Sehabe] (Kadına Şiddet)
Kadına el kalkmaz ulan beyinsiz
Erkeksin ama insan değilsin
Aslında o en iyiye layık
Kadına şiddete hayır
Ülkede erkek neden en üstte minibüste, evde ya da metrobüste
Taciz şiddeti hiç bitmiyo’
Kınamakla falan iş bitmiyo’
Uh, Ah, adam olamadınız bu kalıbının adamı mı para babalarınız?
Beşiktaş’ta beş tokat, leş hareketler
Cebi dolu ciğerin beş para etmez
Yaşadığın kafa ne? İnsan mısın?
Biz utandık ulan! İnsan mısın?
İnsan mısın?
Bu hale nasıl gelir insan? Nasıl?

[Bridge: Aspova] (Dünya)
Düşerim derinlere
Dünya, dönsün başım gibi
Aklımı kaybederek rüya
Nefesim, iç sesim
Düşerim derinlere

Dünya, dönsün başım gibi
Aklımı kaybederek rüya
Nefesim, iç sesim
Düşerim derinlere

[Verse 13: Defkhan] (Gurbet)
Kaptı kafamı çarptı duvara
Beni koruması gereken tenime bastı cigara
Kaldırdı geri bütün derileri kattı dumana
Yattım falaka motherfucker bu mu yargı burada
Hangi kurala denk? (denk)
Cenk için hazırım, karışır her yer
Öğretilen bu işte
Şiddeti sevmek ve ipleri germek
Bak Almanya buz gibi morg
Bana sor sana diyim
Gençlerin çoğunda amfetamin, tilidin ya da weed, kokain ya da speed, crack
Sana göre güzel ama bana göre değil
Bana göre değil, kafana göre yürü bas mayına geber
Ederi kaç? Kaç? Kaç?
Kaç paraya bedel?
Yeter artık dönme teker gibi
Dost ol yeter bana
Geliyorsan dosdoğru gel

[Verse 14: Şanışer] (Hayvan Hakları)
Bi’ kap su ver çok mu zor
Vicdanlı ol be lanet
Anlamak istemiyo’sun ama bütün bu canlar sana bana emanet
Lan bi’ düşün:
“Soğukta kışta dışarda tek başına yaşıyo’sun
Dilini anlayan kimse yok hep tehlike, hep felaket, hep afet”
Ademe bir türlü yaranamazlar
Vicdana bakar paraya bakmaz
Toplayıp ormana atmak çözüm değil
Bunlar kurt değil, ormanda kendi başlarına yaşayamazlar
Onları sen savun, onlar kendi haklarını arayamazlar
Barınaklar dolu
Memleket acı
Seması kara
Sokak hayvanlarına tecavüz etmenin, işkence etmenin cezası para
“Büyük ahlaksızlıklar için büyük aptallar lazımdır”
Bütün insanlar suçlu değildir ama
Bütün hayvanlar masumdur

[Nakarat: Şanışer]
Gel, gül olur hapsolur bu suçlu cümleler!
Yenilir hiç olurum fark etmezler!
Susmam, susamam!
Korkma yanıma gel!

Gel, gül olur hapsolur bu suçlu cümleler!
Yenilir hiç olurum fark etmezler!
Susmam
SUSAMAM!

[Verse 15: Sokrat St] (İntihar)
Gitme, Gitme, Gitme, Gitme
Daha çok şeyi değiştirebiliriz bu hayatta
İnat etme
Hepimiz pes ettik vaktiyle
Şimdi sık yumruğunu
Sustur şu suskunluğunu
Unutma kafan atınca nasıl da dimdik durduğunu
İçin dışın nefret
Gel
Hiçbir şeyi yaşamak kadar sevme
Sana bi dünya yaratamam da elini tutarım elbette
Varsın herkes terk etsin seni
Sen dünyayı terk etme
Seni yargılamıyorum
Acını tam olarak anlamam mümkün değil biliyorum
Kaldıramadığım yükleri bırakıp kendi yolumdan gidiyorum ben
Sen de aynaya bak lütfen
“Seni seviyorum” de

[Verse 16: Aga B] (Faşizm)
Ey! Faşizm ne mi?
En amiyane deyimiyle faka basacağız
Beynelmilel el birliğiyle
Tek bildiğiniz siz
Ve de pek çok kazanın asıl sebebi aşırı hırs
Bu hırs bi’ ebedi his
Evde eşine kız
Sokakta kriz
Fıss, tokakla köpeği
Cins ise değil de miks ise tabii
Akılsız, ey
Kendinden çalan hırsız
Polisten tırs, ey
Ol ister sistem
Hiç çiğ sığ birey
Bir neyin ne olduğunu
Bi’ de bizi bil
Biz façası pis de eli temiz bir nesiliz
Bu işin selesi siz de
Tekeri gidonu biz
Ey, e bi tabi biz de biz gibi bir nes’lin peşindeyiz
Ey, bu tek emelimiz saygı, tohum
Torun, ayna ol
Kaygı bol da yol
Ey, tam da bu
Ya boğul ya doğ
Tonla yanlışa, gırla doğru
Olsun torun, saygı tohum

[Verse 17: Mirac] (Sokak)
Yüzüne bakamam yüzüm düşer o yerlere
Ayakları çıplakken gözleri dalar düşlere
Başı önünde ama beden çıkıyor sefere
Yok mecal dizinde
Bak, her bi’ günü sürgüne
Kaçamıyo’ kovalıyo’ zalimler
Ele güne, ele bakıyor o gözler
Kodamanın parasını ateşe ver
Ve de koyduğumun egosunu bi’ yere ser
Sokağa bakanın adını değil
Yoksulumun, yetimimin adını ver
Zabıtaları seyyara değil
Gökdelenlere gönder

[Bridge 2: Mert Şenel]
Fırtınadan kopup giden dalların bi’ tanesiyim
Fazla yol almış ve yıpranmış
İçimde neler dönüp durur anlatsam tarifi yok
Bazen evsiz bi’ çocuğun hikayesiyim

Fırtınadan kopup giden dalların bi’ tanesiyim
Fazla yol almış ve yıpranmış
İçimde neler dönüp durur anlatsam tarifi yok
Bazen evsiz bi’ çocuğun hikayesiyim

[Verse 19: Kamufle] (Trafik)
Can pazarı, otobanlar can pazarı
365 günün riskli
Bitmiyo’ gamsız magandası
Öde kan parası
Bi’ kaza bayrama matem düşürür
Yürek dağlar acılar cabası
Bir sela çınlar kulaklarında
Hiç dinmez yarası
Trafik terörüne eşlik eder alkol, şiddet, hız tutkusu
25 yaşında yüz binlik arabaya binen gençlerin yok korkusu
Önce emniyet sonra hoşgörü
Sabır, selamet gerekiyor insan
Ufacık bir hata her şeyi karartır inan yok dönüşü

Kültür

Sinemalarda 10 yeni film var

Bu hafta Türkiye’deki sinemalarda 5’i yerli 10 yeni film gösterime girdi.

BOLD – Brad Pitt’li bilim kurgu Ad Astra ve Rambo: Son Kan filmlerinin gişede öne geçmesinin beklendiği haftanın en çok dikkat çeken filmi ise Serhat Karaaslan’ın yönettiği “Görülmüştür”… İşte haftanın filmleri…

GÖRÜLMÜŞTÜR

Bir gardiyan hepsini tek tek okuyup “Görülmüştür” damgası basmak zorunda olduğu mektuplardan birinin içinde yer alan fotoğraftaki kadına aşık olursa ne olur? Hele de bu kadın hapisteki belalılardan birinin karısı ise… Serhat Karaaslan’dan aşk, tutku ve hapishane üzerine etkileyici bir yapım. Berkay Ateş, Saadet Işıl Aksoy, İpek Türktan Kaynak, Erdem Şenocak ve Ercan Kesal oyuncu kadrosunda yer alan isimler.

AD ASTRA

Brad Pitt, yıllar önce hayat bulmak için uzaya giden ve orada kaybolan babasını, galakside arayan astronot rolünde. Ancak bu arayış bildiği her şeyi yok edecek bir keşifle sonuçlanır. 73 yaşındaki Tommy Lee Jones’un 55 yaşındaki Brad Pitt’in babasını canlandırdığı filmde astronotun karısı rolünde ise Liv Tyler var.

RAMBO: SON KAN

Vietnam gazisi John Rambo’nun 1982’de First Blood ile başlayan macerası devam ediyor. Bizim topraklarda ihtiyarlar ev ve cami arasında yaşarken 73 yaşındaki Sylvester Stallone bu sefer de Meksikalı insan kaçakçılarıyla mücadele ediyor. Savaşı 37 yıl sopnra yeniden ana vatana taşıyan Rambo’nun macerası devam edecek mi bekleyip göreceğiz.

ANNEM

Yaşadığı köyden bir an önce kurtulmak isteyen genç kız (Özge Gürel) ve annesinin (Sumru Yavrucuk) ilişkileri pamuk ipliğine bağlıdır. Genç kız annesinden utansa da anne kızının geleceği için çırpınmaktadır. Filme gidecekseniz yanınızda bol miktarda mendil bulundurun.

SİDDAH

Her hafta bir “cin” filminin gösterime girmesi galiba Türkiye sinemasının yazısız kuralı haline geldi. Hasan Karacadağ 2006’da Dabbe’yi çekerken işin buralara geleceğini düşünmüş müydü acaba? Neyse, Siddah cinlerden tarafından lanetlenen 4 gencin öyküsünü anlatıyor diyelim de siz kararınızı verin.

HAYVANAT BAHÇESİ

Evan Tramel ve James Snider yönettiği animasyon hayvanların hüküm sürdüğü bir evrende barışı koruma çabalarını ele alıyor. Bir tür hayvan Star Wars’u desek de olur yani.

KİN

Korku filmi “Kin”de neyse ki “cin”ler yer almıyor. Maskeli bir katilin genç kızları katletmesinin anlatıldığı filmde Hira Koyuncuoğlu, Esila Umut, Elis Sezgin, Buğra Akyüz yer alıyor.

HIZLI VE TÜYLÜ

Kimsesi kalmayan bir ebabil kuşu martılar tarafından evlat edinilirse ne olur diye merak ediyorsanız Hızlı ve Tüylü (Manou The Swift) sorularınızı cevaplayabilir. “Ebabil” demişken Kemal Sunal ve Şener Şen’e de bir selam çakalım.

EĞLENCELİK ÇİFTLİK ARKADAŞLARI

Çok yaratıcı (!) bir orjinal ismi olan (Farmtastic Fun) animasyon filmi adından da anlaşılacağı üzere çiftlik hayvanlarının eğlenceli öyküsünü anlatıyor.

BAĞLILIK ASLI

Saray’ın adayı eleştirilerine maruz kalan Semih Kaplanoğlu filmi Bağlılık Aslı, Türkiye’nin Oscar aday adayı olarak belirlenmesinden sonra vizyona giriyor. Anneliğe adım atan bir kadının kendi annesinin izlerinden kurtulma çabasının anlatıldığı filmde Kübra Kip, Ece Yüksel, Almina Kavcı ve Umut Kurt yer alıyor.

Okumaya devam et

Kültür

Kafka’nın Türkçe’deki en önemli çevirmeni Kamuran Şipal hayatını kaybetti

Franz Kafka’nın Türkçe’deki en önemli çevirmenlerinden Kamuran Şipal hayatını kaybetti. Bugüne kadar hiç röportaj vermeyen Şipal’in sessiz sedasız vedası edebiyat dünyasını üzdü.

SEVİNÇ ÖZARSLAN

BOLD – Alman dilinden yaptığı özgün çevirileriyle tanınan ve birçok ödül alan Kamuran Şipal 93 yaşında hayatını kaybetti. Şipal, Bakırköy Çamlık Hastanesinde çoklu organ yetmezliğine bağlı tedavi görüyordu.

Roman ve öyküleriyle birçok ödül alan Kâmuran Şipal daha çok çevirmen kimliğiyle biliniyordu. Almancadan yaptığı çevirilerle Türkçeye birçok eser kazandırdı. Franz Kafka, Rainer Maria Rilke ve Hermann Hesse, onun çevirileri sayesinde Türkiye’de tanındı ve çevirideki titizliğiyle hep öne çıktı. Kafka’yı onun çevirisinden okuyanlar bir daha başka çevirileri okuyamadığını her zaman dile getirdi.

Şipal, Sigmund Freud ve Alfred Adler’in psikoloji alanındaki çalışmalarını Türkçeye düzenli olarak çeviren ilk çevirmenlerdendi. Thomas Mann, Wolfgang Borchert, Ingeborg Bachmann, Alferd Adler, Günter Grass, ax Brod, Elias Canetti, Hans Bender onun Türkçeye kazandırdığı yazarlardan ilk akla gelenlerdir. Fakat Kamuran Şipal deyince akla ilk gelen isim Kafka’dır. Kafka’nın “Değişim’i Türkçeye, Fransızcadan yaptığı çeviriyle ilk kez Vedat Günyol çevirmişti. Bu çeviri 1959’da Ataç Yayınevi tarafından yayımlandı. Değişim kitabını özgün dili olan Almancadan çeviren ilk kişi ise Kâmuran Şipal’dir. Şipal daha sonra yazarın günümüze kalan tüm metinlerini peyderpey Türkçeye kazandırdı.

RÖPORTAJ VERMİYORDU

Türkçe edebiyat için bu kadar önemli olan bir isim maalesef hiç röportaj vermiyordu. Kafka’nın 1912’de yazdığı, 1915’te yayınlanan Değişim’in yayınlanışının 100. yılı nedeniyle Kamuran Şipal’i 2015’te birçok kez aramış ve görüşmek istemiştik. Birkaç gün telefonda görüştük, konuştuk, hep hastalığını ve işlerini bahane ederek teklifimizi geri çevirmişti. Çevirilerini yayınlayan Cem Yayınevi Şipal’in ölümünü sosyal medya hesabından paylaştığı aşağıdaki kareyle duyurdu. Behçet Necatigil’in kızı Ayşe Sarısayın da Şipal ve babasının bir arada bulunduğu bir kareyi ve Şipal’in babasına imzaladığı Elbiseciler Çarşısı kitabının iç kapağını arşivlerinden çıkarıp paylaştı.

Ortada oturan Kamuran Şipal, sağda Behçet Necatigil.

GENÇLİK YILLARINDA ALMANYA’DA YAŞADI

Kamuran Şipal.

24 Eylül 1926’da Adana’da dünyaya gelen Şipal, ilk ve orta öğretimi Adana’da yaptı. Liseyi İstanbul Pertevniyal Lisesi’nde okuduktan sonra İstanbul Üniversitesi Alman Dili ve Edebiyatı Bölümünü kazandı. Almanya’da ihtisas çalışması yaptıktan sonra İstanbul Üniversitesi’nde Almanca okutman olarak görev yaptı.

Öykü ve romanlarıyla ödüller kazanan Şipal, Türk Dil Kurumu öykü ödülünü 1953’de aldı. Elbiseciler Çarşısı ile 1965 Sait Faik Öykü Armağanını, Köpek İstasyonu ile 1988 Türkiye Yazarlar Birliği Hikâye Ödülünü kazandı. Sırrımsın Sırdaşımsın ile 2011 Orhan Kemal Roman Armağanını kazanan Şipal, yayınlanan son romanı Dua Çiçeği ile 2018 Sedat Simavi ödülünü almaya hak kazanmıştı.

Kâmuran Şipal’in ayrıca Alman dilinde yazılmış en önemli öykülerden derleyip çevirdiği Çağdaş Alman Dili Öykü Antolojisi adlı çok önemli bir eseri de bulunuyor. Kâmuran Şipal, 2011 yılında Alman dilinden çevirileriyle Alman Kültür Bakanlığı tarafından verilen Tarabya Çeviri Ödülü’nü kazandı.

ESERLERİ

Öyküleri: Beyhan (1962), Elbiseciler Çarşısı (1964), Büyük Yolculuk (1969), Buhûrumeryem (1971), Köpek İstasyonu (1988), Gece Lambalarının Işığında (Toplu Öyküler, YKY, 2009).
Romanları: Demir Köprü (1998), Sırrımsın Sırdaşımsın (YKY 2010).
İnceleme: Çağdaş Alman Hikâyesi / 1945’ten Sonra (1962).
Ödülleri: 1953 TDK Öykü Yarışması, 1965 Sait Faik Hikâye Armağanı, 40. Orhan Kemal Roman Armağanı (2011, Sırrımsın Sırdaşımsın adlı romanıyla).

 

Okumaya devam et

Kültür

Haluk Bilginer uluslararası Emmy ödüllerinde aday gösterildi

Usta oyuncu Haluk Bilginer, Şahsiyet dizisindeki rolüyle Uluslararası Emmy Ödülleri’nde En İyi Erkek Oyuncu kategorisinde aday gösterildi.

BOLD– 25 Kasım’da verilecek Uluslararası Emmy Ödülleri’nin adayları açıklandı. Haluk Bilginer çok ses getiren Şahsiyet dizisindeki Agah Beyoğlu rolü ile en iyi erkek oyuncu dalında aday gösterildi.

BİLGİNER DÜNYAYLA YARIŞACAK
Arjantin, Avustralya, Belçika, Brezilya, Kanada, Kolombiya, Finlandiya, Fransa, Almanya, Macaristan, Hindistan, İsrail, Hollanda, Portekiz, Katar, Singapur, Güney Afrika, Güney kore, Türkiye, Birleşik Krallık ve ABD’den seçilen 44 aday 11 ayrı kategoride ödül için yarışacak.

Yönetmenliğini Onur Saylak’ın üstlendiği ve ilk sezonu PuhuTV’de yayınlanan Şahsiyet dizisinde Bilginer dışında Cansu Dere, Metin Akdülger, Şebnem Bozoklu, Hüseyin Avni Danyal, Necip Memili, Müjde Ar, Hümeyra gibi isimler rol alıyor.

Okumaya devam et

Popular