Bizimle iletişime geçiniz

Medya

Yenişafak, Guardian’ın 1 Nisan şakasını gerçek sanıp manşet yaptı

The Guardian’ın Süveyş Kanalı’yla ilgili 1 Nisan şakası, Türkiye’deki yandaş medya tarafından ‘gerçek’ gibi haber yapıldı. Yeni Şafak, şaka olduğuna dair tüyolarla bezeli ve tamamı uydurma isim, şirket ve kuruluşlardan oluşan haberi ertesi gün İngiltere ve İsrail soslu komplo teorisiyle manşetine taşıdı.

BOLD – İngiliz gazetesi The Guardian, okuyucularına 1 Nisan şakası olarak ‘Süveyş Kanalı’na alternatif yeni kanal geliyor’ başlıklı bir haber yayımladı.

Guardian gazetesi haberin 1 Nisan şakası olduğunu daha sonra okurlarına yaptığı paylaşımla duyurdu. Haberin Türk basınında yer alan şekli ise oldukça vahimdi. İktidara yakınlığıyla bilinen Yeni Şafak gazetesi haberi İngiltere ve İsrail soslu komplo teorisiyle bir gün sonra manşet yaptı.

Haberin şaka olduğunun ortaya çıkmasından sonra ise medya kuruluşları sessiz sedasız haberi internet sayfalarından çekti.

ŞAKAYI MANŞET YAPTI: ‘İSRAİL VE İNGİLTERE SOSLU KOMPLO TEORİSİ’ ÜRETTİ

Dünyadaki her gelişmeyi ABD, İsrail ve İngiltere’ye bağlama ve her olayın arkasında bu üçlüyü aramasıyla ünlenen Yeni Şafak, bu tamamen uydurma haberi de İsrail ve İngiltere’ye bağlamayı başardı.

Birçok internet sitesinde 1 Nisan günü gerçek gibi sunulan bu haber, Yeni Şafak tarafından 2 Nisan’da gazete manşetine taşındı. ‘Savaş erken çıktı’ başlığıyla verilen manşette, “İsrail ve İngiltere Süveyş’i bypass edecek kanal için harekete geçti’ ifadeleri yer aldı.

Haber iç sayfada da ‘İsrail kontrolünde paralel proje’ başlığıyla verildi.

BBC TÜRKÇE DE HABERE YER VERDİ

The Guardian’ın 1 Nisan şakaları özel bölümünde yayımlanan bu haber, Türkiye’de Hürriyet, Milliyet, Sabah ve Birgün gibi gazetelerin yanı sıra birçok internet sitesinde BBC Türkçe kaynaklı olarak gerçekmiş gibi yayımlandı.

Haberin şaka olduğunun ortaya çıkmasından sonra ise medya kuruluşları sessiz sedasız haberi internet sayfalarından çekti. Okurlarına bir açıklama da yapmadılar.

BBC Türkçe ise 2 Nisan’da haber için bir düzeltme yayınladı ve okurlarından özür diledi.

Açıklamada: “Gün içinde 1 Nisan şakası olduğunu teyit eder etmez haberi derhal yayından kaldırdık, haberle ilgili sosyal medya paylaşımlarımızı sildik. BBC Türkçe, doğru ve tarafsız yayıncılık ilkelerine bağlıdır. Bu hata nedeniyle okurlarımızdan ve sosyal medyadaki takipçilerimizden özür dileriz.” denildi.

“MISIR’DAN KUZEY İRLANDA’YA TÜNELLER….”

Bir İngiliz yetkili The Guardian’a ‘demecinde’ ‘yeni kanal açma planlarından haberdar olduklarını ve Kuzey İrlanda ile önerilen tünel bağlantılarının ön tasarımlarını paylaşabileceklerini’ haberde söylüyor.

Haberde, Birleşmiş Milletler’in aslında var olmayan bir komitesinin yeni kanal projesini incelediği, projenin ‘Mısır’dan Kuzey İrlanda’ya tünelleri de içerebileceği’ ama ‘Akdeniz’deki su seviyelerinin hafifçe düşmesine yol açacağı’ iddia ediliyordu.

HABERDEKİ UZMANLAR, ŞİRKET VE KURULUŞLARIN TAMAMI UYDURMA

Haberde görüşlerine yer verilen uzmanlar ve kazma işlemini yapacak olan şirket de tamamen uydurmaydı. Şaka haberde ‘BM adına bu konuda fizibilite çalışması yapan adlı uluslararası tünel açma şirketi’ diye tanıtılan ‘OFP Lariol’ da aslında yok. Bu şirketin yetkilisi olarak Guardian’a görüş verdiği belirtilen ‘Iver Shovel’ de gerçek bir kişi olmadığı gibi, ‘shovel’ İngilizcede ‘kürek’ anlamına geliyor.

BM KOMİTESİNİN KISALTMASI ‘UNTRUE’ YANİ GERÇEK DEĞİL

The Guardian’ın 1 Nisan şakası olan haberinde, Ever Given adlı kuru yük gemisinin karaya oturarak Süveyş Kanalı’nı kapatmasının ardından Mısır-İsrail sınırında ikinci bir kanal açılmasının görüşüldüğü ve konuyla Birleşmiş Milletler’in (BM) ‘Ekonomileri Birleştiren Ticaret Rotaları Komitesi’nin ilgilendiği yazıyor. Ancak BM’nin böyle bir komitesi bulunmuyor. Komitenin İngilizcesinin baş harfleriyse, ‘gerçek değil’ anlamına gelen ‘UNTRUE’ sözcüğü: UN Committee for Trade Routes Uniting Economies.

“AKDENİZ’DE SU SEVİYESİ DÜŞER, PLAJLAR GENİŞLER”

Haberde ayrıca, ‘yeni kanalla ilgili sorunun, Akdeniz’deki su seviyelerini hafifçe düşürüp daha geniş ve uzun sahillerin ortaya çıkma olasılığı’ olduğu iddia ediliyor.

UZMANIN ADI HZ MUSA’YA BİR GÖNDERME: MO SEZ

Uydurma bir haritaya yer verilen haberde, Kızıl Deniz’i ortadan ikiye yardığına inanılan Hz. Musa’ya (İngilizcesi Moses) göndermeyle ‘Mo Sez’ isimli bir uzmanın da görüşlerine yer veriliyor.

“SURİYE-IRAK ROTASI DA DÜŞÜNÜLDÜ”

Haberde, alternatif tünelin ‘daha önce Suriye ve Irak’tan geçmesinin’ düşünüldüğü iddiası yer alıyordu.

Kızıldeniz’i Akdeniz’e bağlayacak kanal projesinde bölgeden binlerce kilometre uzakta ve kanalla hiçbir bağlantısı olmayacak Suriye ve Irak’ın da haberde yer alması aslında 1 Nisan şakasını ‘hissettiren’ bir diğer unsur olarak öne çıkıyordu.

FİRAVUNLAR KANALI’NDAN BOTLA GEÇMEK MODERN BİR YÖNTEM

The Guardian’ın şaka haberinde, BM’nin Kızıl Deniz’i Nil’e bağlayan antik Firavunlar Kanalı’nın canlandırılma olasılığını düşündüğü de belirtilirken, “Deniz teknolojisi mühendislerinin nehrin Ever Given gibi 20 bin konteyner taşıyan ‘mega gemiler’ için kapasitesinin yeterli olmadığını ama malları daha küçük bot filoları ile nakletmenin modern bir çözüm olacağını söylüyorlar” deniyor.

DEVE KERVANLARI HAZIRDA BEKLEYEBİLİR

Haberde ayrıca, “Nil Nehri’ndeki su seviyesinin düşme ihtimalinde de deve kervanlarının hazırda bekleyebileceği” belirtiliyor. Bir sözcünün ise bunun mümkün olup olamayacağı sorusuna, “O piramitleri görüyor musunuz? Onları biz yaptık, öyle değil mi?” yanıtını verdiği yazıyor.

Ukrayna’da savaş kapıda: Tansiyonun yükselmesinde Türkiye’nin rolü var mı?

Medya

Yürü ya Şenol: Turkcell’de 56 bin lira maaşlı koltuğa oturdu

Yenilenen İstanbul seçimleri sonucunu 15 saat boyunca açıklamayan Anadolu Ajansının Genel Müdürlüğü görevinden kısa süre önce alınan Şenol Kazancı, 1 hafta geçmeden Varlık Fonunun yönettiği Turkcell’e yönetim kurulu üyesi oldu. Kazancı’nın 56 bin TL maaş alacağı açıklandı.

BOLD – 6 yıldır sürdürdüğü Anadolu Ajansı Genel Müdürlüğü görevinden alınan Şenol Kazancı, Türkiye Varlık Fonunun (TVF) en büyük hissedarı olduğu Turkcell’in yönetim kurulu üyeliğine getirildi.

Turkcell’den, Kamuyu Aydınlatma Platformu’na (KAP) yapılan açıklamada şirket yönetimine TVF’nin aday göstermesiyle 3 yıl süreyle görev yapmak üzere Kazancı’yla birlikte Hazine ve Maliye Bakan Yardımcısı Bülent Aksu, Figen Kılıç, Ziraat Bankası eski Genel Müdürü Hüseyin Aydın ve Berat Albayrak’ın Hazine ve Maliye Bakan Yardımcılığı yapan Tahsin Yazar seçildi.

Turkcell’in açıklamasında, “TVF’nin önergesinin oylanması neticesinde, SPK uygun görüşü ile Bağımsız Yönetim Kurulu üyeliklerine Afif Demirkıran, Nail Olpak, Hüseyin Arslan’ın ve Yönetim Kurulu üyeliğine Julian Michael Sir Julian Horn-Smith’in Yönetim Kurulu üyesi olarak 3 yıl süreyle görev yapmak üzere seçilmelerine” karar verildiği belirtildi.

NET MAAŞI 56 BİN TL

Şirketten KAP’a yapılan bildirimde, 3 yıl süreyle atamaları yapılan yönetim kurulu üyelerinin aylık net kazancı ise 56 bin TL olacağı vurgulandı.

Turkcell yönetimine atanan Kazancı, Anadolu Ajansı Genel Müdürlüğünü 7 Nisan’da Kartal İmam Hatip Lisesi mezunu TRT Genel Müdür Yardımcısı Serdar Karagöz’e devretmişti.

Amiraller Bildirisi’nde ikinci dalga: 7 emekli amiralin evi aranıyor

Okumaya devam et

Medya

Sabah, Türkiye, Yeniçağ ve Habertürk’e Basın Konseyinden etik cezası

Basın Konseyi, Bursa’da yaşamına son veren Dr. Mustafa Yalçın hakkındaki haberler nedeniyle Sabah, Türkiye, Yeniçağ ve Habertürk’e ‘etik’ cezası verdi.

BOLD – Bursa Tabip Odası Başkanı Doç. Dr. Alpaslan Türkkan, Dr. Mustafa Yalçın’ın intiharına dair yapılan haberler nedeniyle 25 Şubat’ta Basın Konseyine başvurdu. Sabah, Türkiye, Yeniçağ ve Habertürk’ün yaptığı haberleri Konsey’e ileten Türkkan, Dr. Yalçın’ın ölümüne ilişkin haberlerde ayrıntılara yer verildiğine dikkat çekti. Türkkan, Dr. Yalçın’ın cansız bedeninin ve olay yerinin fotoğrafının kullanıldığını kaydederek kurumlardan şikâyetçi oldu.

Konsey, 4 medya kurumuna ‘uzlaşma’ önerisi gönderdiğini ancak kurumların yanıt vermediğini bildirdi. Konsey, taraflar arasında uzlaşma sağlanamadığını ifade etti. Şikâyeti görüşen Basın Konseyi, Habertürk ve Sabah gazetesine ‘uyarı’, Türkiye ile Yeniçağ gazetesine ise ‘kınama’ cezası verdi.

Konsey, haberlerde etik ihlali olduğunu vurguladı: “Şikâyet konusu haberde kıstasların hiçbiri gözetilmeyip detaylar verilerek haber sınırlarının aşılması; olayın nasıl gerçekleştiğin dramatize edilerek anlatılması; yasalarda cezai yaptırımı olan olay yeri ve ceset görüntüsünün yer aldığı video kaydı ve fotoğraf kullanılması; intihar yöntemi ile gerekli malzemenin nasıl temin edildiğine detaylı olarak yer verilmesi etik ihlali olarak değerlendirilmelidir.” Bir kısım üyeler ise haberlerde etik ihlal olmadığını savundu.

Okumaya devam et

Medya

Saray’dan 1.371 gazeteciye ret

Basın kartlarının yenilenmesi sürecinde 10 bin 486 başvuru yapıldı. Saray’a bağlı İletişim Başkanlığı yaptığı açıklamada bin 371 kişinin basın kartını yenilemediklerini itiraf etti.

BOLD – Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı, bin 371 gazetecinin başvurmasına rağmen basın kartlarını yenilemediğini açıkladı. Gazetecilerin, basın kartı başvurusunun iptal edilmesinin bir daha basın kartı alamayacakları anlamına gelmediği ifade edilerek, eksikliklerin giderilmesi halinde başvuruların olumlu değerlendirileceği öne sürüldü.

BİN 238 BASIN KARTI İPTAL EDİLDİ

CHP Genel Başkan Yardımcısı Gülizar Biçer Karaca, Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi’ne (CİMER) basın kartı iptal edilen, yenilenmeyen, başvuruları reddedilen ya da bekletilen gazetecileri sordu. Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı Basın ve Yayın Dairesi Başkanlığı Karaca’nın soruları üzerine şu bilgileri paylaştı: “Basın mensupları tarafından, basın kartlarının yenilenmesi sürecinde 10 bin 486 başvuru yapıldı. Basın kartı yenileme başvurularına istinaden düzenlenen kart sayısı 9 bin 115. Yenileme kapsamında yapılan başvurulardan değerlendirme süreci devam eden başvuru sayısı 220. 14 Aralık 2018’den 31 Aralık 2020’ye kadar bin 238 adet basın kartı iptal işlemi yapıldı. 9 Mart 2021 itibarıyla basın kartı sahibi basın mensubu sayısı ise 15 bin 145.”

KOMİSYON SEKTÖRÜ TEMSİL EDECEK ŞEKİLDE OLUŞTURULDU

Anka’nın haberine göre CHP’li Karaca, CİMER’e; “Basın Kartları Yönetmeliğinin iptal edilerek basın kartları konusunun kanun kapsamında düzenlenmesi düşünülmekte midir? Basın kartlarının Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı tarafından verilmesinin durdurulması düşünülmekte midir? Basın kartları başvurularını değerlendiren komisyon yapısında STK’lara da yer verilebilecek bir değişiklik yapılması planlanmakta mıdır?” sorularını da yöneltmişti. İletişim Başkanlığı ise bu sorulara “Basın Kartı Komisyonu basın sektörü paydaşlarını temsil edecek şekilde oluşturulmuştur” yanıtını verdi.

GEÇEN AY 100 GAZETECİ HAKİM KARŞISINA ÇIKTI

Öte yandan gazeteciler, mart ayını da yazdıkları haberler nedeniyle sanık kürsüsünde geçirmek zorunda bırakıldı. CHP Eskişehir Milletvekili Utku Çakırözer’in ‘Mart ayı Basın Özgürlüğü Raporu’na göre bir ay içinde yaklaşık 100 gazeteci hâkim karşısına çıktı. Bu gazetecilerin 6’sına 15 yıl 2 ay hapis cezası verildi. 3 gazeteci gözaltına alındı, 2 kişi hakkında soruşturma başlatıldı.

3 ayda 2 milyon kişi daha icralık oldu: Dosya sayısı 22 milyonu geçti

Okumaya devam et

Popular

0Shares
0